Formation Intervenant en médiation animale

à Sonchamp, près de Rambouillet dans les Yvelines (78)

Du 4 avril au 27 juin 2026

Médiation animale : une formation ouverte à tous

Vous travaillez dans le secteur de la santé, dans le domaine social  ou de l’enseignement spécialisé et souhaitez intégrer la pratique de la médiation animale auprès de vos bénéficiaires ?

Vous êtes en pleine reconversion, vous avez un projet professionnel en tête et souhaitez intervenir auprès de publics précis (personnes âgées, personnes en situation de handicap, enfants) ?

Intervenants en médiation animale, comportementalistes et entraîneurs canins, comportementalistes équins et éthologues, nos formateurs sont à vos côtés pour vous transmettre leurs connaissances, vous faire monter en compétences et vous conseiller dans l’élaboration de votre projet.

Notre formation en médiation animale permet, à l’issue, d’intervenir au sein d’établissements tels que les EPHAD, les IME, les centres pénitenciers ou encore en milieu scolaire ou périscolaire.

Notre formation d’intervenant en médiation animale a pour but de vous apprendre :

  • les besoins de l’animal médiateur,
  • les spécificités et besoins des différents publics auprès desquels vous interviendrez,
  • à définir les problématiques du ou des bénéficiaires et à choisir un cadre de travail adéquat,
  • à mettre en place des ateliers en fonction de l’objectif à visée pédagogique, thérapeutique ou social choisi,
  • à gérer la relation triangulaire entre le bénéficiaire, l’animal médiateur et vous-même,
  • être le garant du bien-être de votre animal médiateur,
  • à finaliser votre projet professionnel.

Formation d'intervenant en médiation par l'animale : les modalités

Durée de la formation

  • 120 heures sur 18,5 jours.
  • 6 modules : trois en distanciel et trois en présentiel.


La formation se conclue par une évaluation (un test écrit validant les acquis théoriques et pratiques + un oral). 

Une attestation de réussite du Centre du Bien-être Animal Formations sera remise au stagiaire en cas de succès à cette évaluation

Coût de la formation

  • 2340 € si paiement en 1 fois (soit 440 € + 1900 € )
  • 2460 € si paiement en 6 fois
    (soit 460 € + 400 € par mois)


Formation non éligible au CPF.

Pré-requis à l’inscription

  • Le candidat doit être titulaire d’un niveau 3ème.
  • Il n’est pas obligatoire d’avoir un animal pour faire cette formation.
  • Une lettre de motivation et un CV devront être envoyés avant toute inscription pour validation de candidature.

Le programme

Module 1

En distanciel

  • Accueil, présentation et définition de la médiation animale.
  • Médiation animale : réglementations et hygiène.
  • Les personnes âgées et la médiation animale.

Module 2

En distanciel

  • Le handicap et la médiation animale.
  • L’enfant et la médiation animale.
  • Les personnes hospitalisées, anorexiques, les SDF, les prisonniers et la médiation animale.

Module 3

En distanciel

  • Les émotions des chiens médiateurs.
  • Les émotions des chevaux, chats et NAC médiateurs.
  • Les fermes pédagogiques et la médiation animale.

Module 4

En présentiel

  • L’entraînement du chien médiateur.
  • Monter son atelier.
  • Jeux de rôles.

Module 5

En présentiel

  • Mise en situation dans des établissements :  Alzheimer, médico-social, polyhandicaps et dans un EHPAD.

Module 6

En présentiel

  • Médiation avec des animaux d’une ferme pédagogique.
  • Examen

Modalités d’évaluation​

  • Un QCM (1h).
  • La création d’un atelier avec présentation à l’oral (30 min).

Une note moyenne d’au moins 12/20 sera nécessaire pour la réussite de l’évaluation.

Nous étudions toutes les solutions possibles en fonction de votre situation de handicap.

Devenez Intervenant en médiation animale.

Formation IMA, ouverte à tout le monde, avec ou sans expérience*.

La partie théorique et une partie de la pratique se déroulent au Centre.
Des journées de pratique et de mises en situations sont prévues en établissement médico-social, en IME, en EHPAD ainsi que dans une ferme pédagogique.

*Cette formation nécessite d’être en bonne condition physique et n’est, de ce fait, pas adaptée au public en situation de handicap lourd. Nous étudions toutes les solutions possibles en fonction de  la situation de handicap léger.

Nos formatrices en médiation animale

Camille Bromberger​

éducatrice spécialisée, intervenante en médiation animale et éducateur comportementaliste canin

Éducatrice spécialisée de formation, Camille Bromberger intervient avec ses chiens médiateurs dans de nombreux établissements médico-sociaux (EHPAD, IME, hôpitaux). Forte de cette double expertise en zoothérapie et en accompagnement social, elle forme désormais à la pratique professionnelle de la Thérapie Assistée par l’Animal. Ses modules transmettent des compétences clés : relation d’aide, psychologie et animation de séances de médiation respectueuses du bien-être animal auprès de publics vulnérables (personnes âgées, enfants, handicap).

Hélène St Dizier_photo

Dr Hélène Saint Dizier

DOCTEUR
EN ETHOLOGIE

Docteure en éthologie, spécialiste du comportement animal et fondatrice d’Ethoparc, Hélène Saint-Dizier consacre ses activités à l’amélioration de la relation Homme-Animal par la recherche, la formation et l’accompagnement personnalisé. Dans notre formation Intervenant en Médiation Animale, elle anime un module dédié aux émotions de l’animal médiateur. Ce module permet aux participants d’identifier et de comprendre les états émotionnels de leur animal, de développer une relation empreinte d’écoute et d’empathie, et de renforcer la qualité des interventions de zoothérapie dans le respect du bien-être animal.

Pat Rérolle

comportementaliste animalier
(chien, chat et cheval)

Engagée dans le bien-être animal, Pat Rérolle a développé une expertise reconnue en entraînement et en comportement animal. Dans le cadre de notre formation Intervenant en Médiation Animale, elle propose un module dédié à l’entraînement du chien médiateur, offrant aux futurs professionnels de la médiation par l’animal les clés pour un accompagnement respectueux et éthique. Cet entraînement vise à renforcer les compétences sociales, l’équilibre émotionnel et la motivation du chien en Thérapie Assistée par l’Animal (TAA), tout en préservant son bien-être au quotidien. 

90% de satisfaction.

95% de réussite aux examens.

Vous souhaitez vous inscrire?

  • Les inscriptions sont prises dans l’ordre d’arrivée. Dès réception d’un premier mail, nous vous faisons parvenir le programme et le calendrier de la formation.
  • Une lettre de motivation et un CV devront être envoyés pour toute validation de candidature.
  • Un entretien devra également avoir lieu, par téléphone.
  • Date limite d’inscription : 8 jours avant le début de la formation.
"Nous utilisons des cookies pour personnaliser le contenu et les annonces, fournir des fonctionnalités de médias sociaux et analyser notre trafic. Nous partageons également des informations sur votre utilisation de notre site avec nos partenaires de médias sociaux, de publicité et d'analyse."
Cookies settings
Accept
Decline
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings